یادداشت های روزانه (98)

سرای طاق عرشی و فرشی اش منقوش به ( بسم الله الرحمن الرحیم ) است

 حق سبحانه و تعالی از آن حيث كه بر تن ماهیات لباس وجود را پوشانده و همه هستی - کوچک و بزرگ اش - دیدنی و نادیدنی اش - دوست ودشمن اش را تحت فضل و کرم و لطف قرار داده بنا بر این رحمن است .
و از این جهت که كمال وجود را تامين مى كند رحيم است و همه كلمات عالم هستی چه آنهایی که در قلمروماهيات اند و چه آنهایی که در دایره موجودات اند از رحمت عام حضرت حق مرزوق و متنعم اند و رحمت عام رحمانیه حضرت اله براى همه جداول وجودى است - یعنی همه ذرات وجودی عوالم فیزیکی و متافیزیکی دم بدم - لحظه به لحظه - آن به آن - از نام مقدس رحمن ارتزاق می نمایند ( برحمتک التی وسعت کل شی)(1)
عارف جلیل القدر قيصرى شارح فصوص الحکم در شرح فص سليمانى کتاب شریف فصوص مشی بزرگان گذشته را پیموده و رحمت رحمانیه الهی را رحمت امتنانی قلمداد نموده و رحمت رحیمیه او را رحمت وجوبی می داند لذا بعد از عبارت محی الدین عربی در فصوص : «فاتى سليمان بالرحمتين رحمة الامتنان و رحمة الوجوب اللتان هما الرحمن الرحيم فامتن بالرحمن و اوجب بالرحيم و هذا الوجوب من الامتنان فدخل الرحيم فى الرحمن دخول تضمن .» می فرماید: «اعلم ان الرحمه صفه من الصفات الالهيه و هى حقيقه واحدة لكنها تنقسم بالذاتيه و بالصفاتيه اى تقتضيها اسماء الذات و اسماء الصفات و كل منهما عامه و خاصه فصارت اربعه و يتفرع منها الى ان يصير المجموع ماة رحمة و اليه اشار رسول الله صلى اللّه عليه و آله ان لله مائه رحمة اعطى واحدة منها لا هل الدنيا كلها وادخر تسعه و تسعين الى الاخره يرحم بها عباده فالرحمه العامه و الخاصه الذاتيتان ماجاء فى البسمله من الرحمن الرحيم و الرحمه الرحمانيه عامه لشمول الذات جميع الاشياء علما و عينا و الرحيميه خاصه لانها تفصيل تلك الرحمه العامه الموجب لتعين كل من الاعيان بالاستعداد الخاص بالفيض الاقدس و الصفاتيه ما ذكره فى الفاتحه من الرحمن الرحيم الاولى عامه الحكم لترتبها على ما افاض الوجود العام العلمى من الرحمه الذاتيه و الثانيه تخصصها و تخصيصها بحسب الاستعداد الاصلى الذى لكل عين من الاعيان و هما نتيجتان للرحمتين الذاكتيتين العامه »
یعنی عطای او به همه موجودات در مقابل اعمال آنها نیست بلكه منتى است كه حق سبحانه در حق همه موجودات قرار داده است ولى رحمت رحیمیه را خداوند بر خود واجب دانسته و به اقتضای موجودات و فرمانبری آنها به آنها اعطانموده است آنجا که فرموده است ( کتب علی نفسه الرحمه )(2) يعنى بر خويش اين رحمت را واجب نمود با رحمت عامه اش به فيض اقدس همه موجودات را در مقام اعيان ثابته تعين داد و سپس با فيض مقدس همه آنها را از علم به عين آورد و در خارج ايجاد كرد
اگر در قرآن کریم می فرماید : (اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ )(3) منظور این است كه همه موجودات عوالم متعدد را با نور خویش از ( تاریکخانه عدم ) منور و ظاهر نمود و با رحمت رحیمیه اش هر یک از موجودات را به میزان و اقتضای استعداد و سعه وجودی شان به به کمال رسانده است لذا سرای طاق عرشی و فرشی اش منقوش به ( بسم الله الرحمن الرحیم ) است که این جمله بقدری جذاب است که همه هستی را مفتون و مجذوب خود نموده است .
میرداماد در جذوات می فرماید : العقل و النفس و الافلاک التسعه و الارکان الاربعه و الموالید الثلاثه و عالم المثال - فهذه تسعه عشر بعدد حروف بسم الله

* * *
1-دعای کمیل
2-- انعام، 12
3- نور، 35

از یادداشت های روزانه، ژوئیه ۲۰۱۱