یادداشت های روزانه (105)

مشاهده نادیدنی های عالم ملکوت

 تنها راه ورود به عالم غیب جان ماست . تنها راه مشاهده ملکوت از طریق آئینه جان است . تا جان جلا پیدا نکند مشاهده ای از ملکوت درکار نخواهد بود . جان ٫ جام جهان نماست که از اول تا آخر هستی در آن قابل رؤیت است . وقتی که می گویند جام جم اشاره به جامی است که جمشید داشت و هفت افلاک یا هفت شهر عشق را در آن می دید. به تعبییر حافظ
پیر می‌خانه سحر جام جهان‌بینم داد * * * واندر آن آینه از حسن تـو کـرد آگاهم
یا در جای دیگر می گوید :
سـال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد * * * وآن‌چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد
این جام در وجود همه ماست چون زنگار گرفته هستی را نشان نمی دهد لذا باید به تنطیف او پرداخت.
باید جان را از شیاطین و آلودگی آنها لایروبی کرد و درخت عبودیت را در آن غرس کرد تا به میزان رشد درخت عبودیت در جان و به میزان سعه وجودی انسان ، نادیدنی های عالم ملکوت را مشاهده کرد . در کتاب بحار الانوار روایتی است که سرور انسانهای عالم فرمود : « لولا ان الشیاطین یحومون علی قلوب بنی آدم لنظروا الی ملکوت السموات و الارض » 1 یعنی اگر شیاطین اطراف قلوب فرزندان بنی آدم را احاطه نمی کردند او ملکوت و حقیقت و غیب اشیاء را مشاهده می کرد .
جان انسان وجه تمایز نسبت به موجودات این عالم است واو را می تواند لایق جانان کند و حتی از موجودات عالم امر هم بالاتر ببرد بشرطی که خانه شیاطین و علايق دنیوی در وجود انسان از بین برود و جان انسان از شرک خفی هم مبرا شود. مولاتا می گوید :
هم خویش را بیگانه کن هم خانه را ویرانه کن
وآنگه بیا با عاشقان هم خانه شو هم خانه شو
رو سینه را چون سینه ها هفت آب شو از کینه ها
وآنگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو
باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی
گر سوی مستان می روی مستانه شو مستانه شو
در جایی دیگر مولانا می گوید :
یک مدتی ارکان بدی یک مدتی حیوان بدی
یک مدتی چون جان شدی جانانه شو جانانه شو
روایتی هم در کتب شیعه و هم در کتب اهل سنت وجود دارد که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: « ولا تدخل الملائکه بیتا فیه کلب » 2منظور این است که ملائکه در خانه ای که سگ باشد داخل نمی شوند . مرحوم ملا احمد نراقی صاحب کتاب شریف معراج السعاده در تفسیر این روایت می فرماید : پس هر گاه خانه دل مملو از صفات رذیله که سگان درنده هستند باشد چگونه ملائکه که حمله (حمل کننده) علوم و معارف اند داخل جان انسان می شوند؟

1- بحار ج 82 ص 243
2-مسند احمدبن حنبل ج4 ص 28 و من لایحضر الفقیه ج 1 ص 159 رقم 744

از یادداشت های روزانه، اکتبر ۲۰۱۱